آخرین اخبار

توسعه حرم حضرت علی ابن امام محمد باقر (ع) نیارمند ردیف بودجه مستقل است

به گزارش خبرگزاری ایرنا – کاشان و روابط عمومی خانه ملت کاشان نماینده ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در کاشان و آران و بیدگل گفت: اگر برای توسعه حرم حضرت علی بن امام محمدباقر (ع) ردیف بودجه مستقل داشته باشیم، بسیاری از مشکلات و کمبودهای کنونی در بخش خدمت رسانی مطلوب به زائران رفع می […]

۱۵ اسفند ۱۴۰۱
نویسنده : روابط عمومی خانه ملت

به گزارش خبرگزاری ایرنا – کاشان و روابط عمومی خانه ملت کاشان

نماینده ویژه رییس مجلس شورای اسلامی در کاشان و آران و بیدگل گفت: اگر برای توسعه حرم حضرت علی بن امام محمدباقر (ع) ردیف بودجه مستقل داشته باشیم، بسیاری از مشکلات و کمبودهای کنونی در بخش خدمت رسانی مطلوب به زائران رفع می شود.

به گزارش ایرنا، «جواد نایینی» شامگاه پنجشنبه در دیدار با اعضای هیات امنای حرم مطهر حضرت سلطان علی ابن امام محمدباقر (ع) در مشهد اردهال افزود: اگر این ردیف بودجه برای این حرم مطهر اختصاص یابد، حتی اگر بودجه آن اندک باشد، امید توسعه حرم و جذب زائران و تقویت گردشگری مذهبی نسبت به قبل بیشتر می شود.

وی اظهار کرد: اعضای هیات امنای حرم مطهر حضرت سلطان علی بن امام محمدباقر (ع) افرادی متدین، بزرگوار و مورد اعتماد مردم هستند و تلاش زیادی برای رفع مشکلات این منطقه انجام داده اند.

فرماندار ویژه کاشان هم گفت: این شهرستان منطقه فرهنگی است و بخشی از این فرهنگی بودن مدیون وجود حرم مطهر حضرت سلطان علی بن امام محمدباقر (ع) است، ایشان از امام زاده های واجب التعظیم هستند و باید بودجه تخصیصی به این حرم ویژه باشد.

«محمدشریف زارعی» افزود: حضرت سلطان علی بن امام محمدباقر (ع) در ۲۷ جمادی الثانی در خطه «اردهال» کاشان شهید شدند و این روز باید در تقویم کشور ثبت شود.

حضرت سلطان علی بن امام محمدباقر (ع) برادر حضرت امام صادق (ع) در سال ۱۱۳ هجری قمری به دعوت اهالی «فین» کاشان از طرف پدر بزرگوارش برای ترویج دین اسلام به ‌ایران ماموریت یافت که پس از سه ‌سال تلاش و مجاهدت، سرانجام در جنگی نابرابر به همراه جمعی از یارانش در ۲۷ جمادی الثانی سال ۱۱۶ هجری قمری مصادف با مهر ماه حدود ۵۵ سال پس از واقعه کربلا در اردهال کاشان شهید شد.
به همین مناسبت هر سال در دومین جمعه مهر ماه در آیین سنتی مذهبی قالیشویان، هزاران نفر از چوب به دستان فینی «قالی مقدس» را به عنوان نمادی از پیکر مثله شده فرزند امام پنجم (ع) از خادمان امامزاده سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) تحویل گرفته و بر دوش خود «حسین حسین گویان» به طرف چشمه آبی می‌برند.

عزاداران (چوب به دستان فینی) با پاشیدن آب و شستن قالی به صورت نمادین آن را در پناه چوب ها روی دسته گرفته و با ندای «یاحسین یاحسین» به سمت مرقد باز می‌گردانند و قالی مقدس را دوباره تحویل آستان مقدس می‌دهند.

به همین علت قالیشویان که یکی از کهن‌ترین آیین های سنتی مذهبی ایران است، همه ساله در دومین جمعه مهر ماه برای بزرگداشت شهادت حضرت سلطان علی بن امام محمد باقر (ع) درخطه گلگون اردهال برگزار می‌شود.

مشهد اردهال در ۴۵ کیلومتری جنوب غربی کاشان واقع است.

شهرستان کاشان با جمعیت ۳۶۵ هزار نفر در ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.